Undervisningsopplegg: elevmedvirkning
Alle barn har rett til å bli hørt og tatt på alvor, men ingen har plikt til å si sin mening. Samtidig legger læreplanen opp til at elevene skal bli hørt i skolen, oppleve hvordan de kan ta egne bevisste valg og bli ansvarlige samfunnsborgere. Det handler om å oppmuntre til engasjement for å fremme og verne om våre demokratiske verdier. Derfor er det viktig at de passive elevene - de som sjelden rekker opp hånden eller kaster seg ut i en diskusjon - får mestringsfølelse og gode erfaringer med å være aktivt deltakende. Her er noen enkle tips til hvordan du kan aktivisere alle.
![Barnekonvensjonen artikkel 12 Respekt for barns meninger](/sites/default/files/styles/large/public/2023-08/barnekonvensjonen-artikkel-12.png?itok=NZdK1X0_)
![Barnekonvensjonen artikkel 13 Ytringsfrihet](/sites/default/files/styles/large/public/2023-08/barnekonvensjonen-artikkel-13.png?itok=-visO7Jr)
litteratur på nettet om elevmedvirkning
Elevmedvirkning: Å bli inkludert, verdsatt og hørt. Hefte om elevmedvirkningens betydning fra medvirkningsnettverket NEMIO.
Medvirkningshåndboka fra Barneombudet inneholder praktiske metoder for å involvere barn og unge, blant annet en verktøykasse med konkrete aktiviteter.
Modeller for barns medvirkning - en eksempelsamling (norden.org) er en publikasjon fra Nordisk Ministerråd og Nordisk Råd. Den inneholder 23 artikler med eksempler på barns medvirkning i barnehage og skole, kultur og nærmiljø, og i politiske beslutninger i de nordiske land og selvstyreområder.
Mer om demokrati og medborgerskap
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/sPoCnRGx7aDaHYhqAMYMNPRHZseP6Qcv4ImuDJIBkRsbYkY5XY.png?itok=Ce5asyP8)