Undervisningsopplegg: elevmedvirkning
Her finner du strategier for læring gjennom samarbeid og aktiviteter som gir alle en mulighet til å bli hørt.
Avstemning
Når elevene skal stemme over noe, enten det er hyggelige alternativer for siste dag før ferien, valg av tema i forbindelse med et klasseprosjekt, valg av metoder, valg av elevrådrepresentanter, osv., kan dette gjøres på ulike måter. Noen fremgangsmåter egner seg bedre til noen typer avstemninger enn andre:
- Ved håndsopprekning.
- Hemmelig på «stemmesedler».
- Fysisk ved å la ulike hjørner/steder i rommet representere ulike alternativer. Elevene går til hjørnet som representerer deres mening.
- Elevene kan få et bestemt antall klistremerker eller liknende, som kan brukes til å stemme over ulike alternativ. De velger selv om de vil plassere alle klistremerkene ett forslag eller fordele dem på flere alternativer.
litteratur på nettet
Elevmedvirkning: Å bli inkludert, verdsatt og hørt. Hefte om elevmedvirkningens betydning fra medvirkningsnettverket NEMIO.
Medvirkningshåndboka fra Barneombudet inneholder praktiske metoder for å involvere barn og unge, blant annet en verktøykasse med konkrete aktiviteter.
Modeller for barns medvirkning - en eksempelsamling (norden.org) er en publikasjon fra Nordisk Ministerråd og Nordisk Råd. Den inneholder 23 artikler med eksempler på barns medvirkning i barnehage og skole, kultur og nærmiljø, og i politiske beslutninger i de nordiske land og selvstyreområder.
Mer om demokrati og medborgerskap
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.