Barnas Tale - for lærere

Barn og unge har mange viktige synspunkter som fortjener å bli hørt. Barnas tale gir elevene øvelse i muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter og løfter deres tanker, meninger og engasjement.

Her finner du ideer til hvordan du kan bruke Barnas tale i undervisningen. En motivasjonsfaktor er at talene kan filmes og sendes inn og kanskje bli talen som sendes i forkant av H.M.Kongens tale på nyttårsaften og statsministerens tale første nyttårsdag. Alle barn under 18 år i Norge kan sende inn bidrag, enten alene eller sammen med andre barn. Dere kan for eksempel velge én av elevenes taler som dere filmer og sender inn eller la en elev fremføre en tale klassen lager i fellesskap.

inspirasjon

Elevene står fritt til å velge et tema de brenner for.

Timian Heeren Tuastad fra Paradis skole i Bergen holdt Barnas tale 2021. Han er opptatt av klimakrisen og at vi må ta vare på jordkloden vår.

Her kan du se talen hans.

Her ser du hele programmet som ble sendt på TV 2 nyttårsaften og første nyttårsdag før Kongens og statsministerens tale. (Scroll litt ned på siden.)

Bidrag til Barnas tale kan sendes inn gjennom hele året. Se vår lille inspirasjonsfilm for lærere med Stian Barsnes Simonsen og bruk gjerne våre ideer til undervisningen nedenfor!

Stian Barsnes-Simonsen med tips til lærerne 

ideer til undervisningen

Ideene nedenfor kan tilpasses ulike trinn fra 5.trinn og oppover. Bruk dem slik de passer ditt trinn.

se videoen: Hvordan lage en tale?

 

Kevin Haugan motiverer elevene

En tale er en fantastisk mulighet til å påvirke mange mennesker i saker du er opptatt av! Merk Guri Melbys råd, og skriv dem gjerne på tavle eller flip-over:

  • Hold talen kort
  • Bruk et språk du er trygg på – dine egne ord
  • Se for deg mottakeren - den du snakker til
  • Finn noe unikt - noe folk husker

Guri Melby snakker også om å bruke metaforer. Hva menes med disse metaforene:

  • Det gikk et lys opp for ham
  • Jeg fikk hjertet i halsen
  • Det han sa, gikk inn det ene øret og ut det andre

Kjenner dere flere metaforer?

Bestem tema for talen

Ha en idémyldring i klassen om aktuelle temaer elevene er opptatt av. Skriv idéene opp på tavla. Hvis de har vanskeligheter med å komme i gang, kan du gi dem starthjelp med noen aktuelle eksempler som klimaendringer, barnerettigheter, bærekraft, rasisme... En nyttårstale tar gjerne opp aktuelle saker som har preget nyhetene det siste året og tanker om hva som blir viktig i året som kommer. Dere kan enten bli enige om ett tema som hele klassen arbeider videre med sammen eller la elevene velge forskjellige temaer og jobbe videre i "temagrupper".

innholdet i talen

Fortsett idémyldringen og skriv notater for hva dere vil ha med i talen. Rydd deretter i notatene og bestem en rekkefølge for det dere vil si. Den eller de som skriver selve talen trenger deretter å arbeide rolig og konsentrert en tid før de får respons på det de har skrevet fra sine medelever. Kanskje det passer med en metafor eller to? Bruk gjerne konkrete eksempler. Hent inspirasjon fra andre taler eller kjente tekster og bruk aktuelle hendelser fra nyhetene. Ikke gjør talen for lang. Vi anbefaler 3-5 minutter.

Virkemidler
Det finnes tre virkemidler du kan bruke for å overbevise dine tilhørere. Hvordan kan du bruke dette i din tale?:

  • Logos - du bruker fakta og saklig informasjon som styrker budskapet ditt
  • Patos - du viser følelser og vekker følelser hos de som hører på, f.eks.: latter, medfølelse, sinne
  • Etos - måten du holder talen på og det du sier gjør at folk får tillit til deg

Liten oppgave fra kjente taler

Nederst på elevsiden kan elevene prøve seg på en liten oppgave med sitater fra noen kjente taler

Talene finner dere her (Youtube - på engelsk):

Fremføring

Like viktig som innholdet i talen, er hvordan den fremføres og at den er godt forberedt. Det dreier seg om å gjøre talen personlig og dele humor, som Kim Haugen sier i filmen. Øv på å fremføre talen for hverandre! Husk blikkontakt med publikum, et ledig kroppsspråk og å snakke høyt og tydelig.

send inn talen!

Vi håper mange filmer og sender inn talen til oss innen 7.oktober. Kanskje en fra din klasse får holde Barnas Tale på TV før kongen og statsministeren i år!

Send videoen, kontaktinfo og skriftlig godkjennelse for visning av videoen fra foresatte til e-post: [email protected].

Videofiler er ofte ganske store, så vi anbefaler å sende via fildelingstjenester, som for eksempel WeTransfer.

Tidligere taler

Nedenfor møter du noen av dem som har sendt inn taler tidligere og hva de er opptatt av. Det er refleksjonsspørsmål til de ulike temaene som kan brukes til diskusjon i klassen. Du finner også nyttårstalene som ble sendt i 2019 og 2020. Hva slags virkemidler blir brukt i talene? Bruk gjerne talene i arbeid med deres egne taler.

Josefine, 2020: Om rasisme og respekt

Josefine er opptatt av rasisme - en forskjellsbehandling på grunn av opprinnelse og kulturell bakgrunn.

  • Hvilke eksempler gir Josefine på at det er mange forskjellige mennesker i Norge?
  • Hvilke eksempler gir hun på rasisme?
  • Hva er forskjellen på rasisme og annen form for diskriminering?
  • Josefine nevner verdens mest berømte tale, "I have a dream" av Martin Luther King Jr. Vet dere hva talen handlet om?
  • Hvorfor mener Josefine at talen fremdeles er aktuell?
  • Hvilke eksempler gir Josefine på likheter mellom det som har skjedd i historien og det som skjer nå?
  • Hva mener Josefine må skje hvis vi skal få slutt på rasismen?
  • Hvorfor legger hun ansvaret på de voksne?
  • Hva mener Josefine med "mentalitet kan ikke alltid bli en realitet", tror dere?
  • Finnes det rasisme der dere bor/på deres skole?
  • Hva kan dere evt. gjøre for å få slutt på det?

Gunhild, 2019: Om aldersdiskriminering og samarbeid unge/voksne

Gunhild er opptatt av aldersdiskriminering og at ungdom og voksne kan finne gode løsninger hvis de samarbeider.

  • Hva slags diskriminering snakker Gunhild om?
  • Hvem er det hun mener diskrimineres?
  • Hva mener Gunhild med uttrykkene «generasjon prestasjon», «generasjon depresjon» eller «oljebarna»?
  • Hvorfor mener hun det er feil å kalle ungdommene for dette?
  • Hva menes med fordommer?
  • Hvilke eksempler gir Gunhild på at hun ikke synes voksne tar ungdom alvorlig?
  • Hva tenker Gunhild på når hun snakker om ansvaret ungdom har fått på skuldrene sine?
  • Hva mener Gunhild er løsningen?
  • Synes dere talen til Gunhild er pessimistisk eller optimistisk og hvorfor?
  • Er dere enige med Gunhild? -Hvorfor/hvorfor ikke?

Zakaria: Om religionsfrihet, demokrati og ytringsfrihet

Zakaria drømmer om å bli statsminister. Han er opptatt av demokrati og ytringsfrihet, men også av religionsfrihet.

  • Hva betyr ytringsfrihet?
  • Har man lov til å si akkurat hva man vil? - Hva sier Zakaria om det? Hva mener dere?
  • Hvorfor synes Zakaria det er så viktig at barn engasjerer seg i samfunnet?
  • Zakaria er opptatt av religionsfrihet. Hva sier barnerettighetene om dette?
  • Hva menes det med at barn kan ha den religionen de vil så lenge det ikke går ut over andres rettigheter?
  • Hvilken religion hører Zakaria til?
  • De fleste religioner har ritualer, det vil si handlinger som gjentas etter et fast mønster. Hvilke ritualer forteller Zakaria om?
  • Det finnes både religiøse og ikke-religiøse ritualer. Hvilke ritualer kjenner du til? Har dere noen ritualer på skolen?

Kasper: Om funksjonsnedsettelse og integrering

Kasper er opptatt av integrering og det å være tunghørt. Han synes det er viktig at politikerne hører mer på ungdommen.

  • Hvilken funksjonsnedsettelse har Kasper?
  • Hva er det som kan hindre han i å delta aktivt i samfunnet?
  • Hvilke løsninger hjelper Kasper til å oppnå sine rettigheter?
  • Hva er inkludering?
  • Hva mener Kasper må til for at tunghørte og døve skal føle seg mer inkludert i samfunnet?
  • Husker du noen av tegnene Kasper viste?
  • Har du tenkt på at Kasper snakker to språk samtidig? -Hvilke språk er det?
  • Kjenner du andre typer funksjonsnedsettelser?
  • Ikke alle funksjonsnedsettelser synes. Vet du om noen som ikke synes?

Nora: Om likestilling og at alle er like mye verdt

Nora er opptatt av likestilling, at det ikke finnes «gutteting» og «jenteting» og at alle er like mye verdt.

  • Hva handler talen til Nora om?
  • Hvorfor er likestilling viktig for Nora?
  • Hvorfor synes Nora det er viktig at barn engasjerer seg?
  • Hvilke saker er dere engasjert i?
  • Hvilke eksempler gir Nora på noe som mange kaller gutteting og jenteting?
  • Hva synes Nora om det?
  • Har dere flere eksempler på såkalte gutteting og jenteting?
  • Hva sier barnerettighetene om dette?

fra læreplanene:

Overordnet del

Opplæringen skal sikre at elevene blir trygge språkbrukere, at de utvikler sin språklige identitet, og at de kan bruke språk for å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre.

De skal få erfaring med og praktisere ulike former for demokratisk deltakelse og medvirkning.

Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge.


Norsk

Demokrati og medborgerskap i norskfaget:

I norskfaget handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter, slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta aktivt i samfunnsliv og demokratiske prosesser.

7. klasse

Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål.

Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkt.

Gi tilbakemelding på medelevers tekster ut fra kriterier og bruke tilbakemeldinger i bearbeiding av egne tekster.

10. klasse

Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer.

Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på etterrettelig måte i egne tekster.

Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre of for ulike formål tilpasset mottaker og medium.

Uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter.

Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler og muntlige presentasjoner om norskfaglige og tverrfaglige tema.


KRLE

7. klasse

Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer.

Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett, levekår og klodens framtid.

Gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet og trosfrihet i et demokratisk samfunn.

10. klasse

Utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning.


Samfunnsfag

7. klasse

Forstå kva respekt, toleranse, likeverd og likestilling har å seie i et demokrati, og drøfte korleis ein kan inkludere fleire og motarbeide rasisme og diskriminering.

Gjere greie for korleis ein kan vere ein aktiv medborgar, og reflektere over kvifor det er viktig å vere det.

10. klasse

Analysere korleis grupper i samfunnet og hendingar blir framstilte i ulike samanhengar, og drøfte korleis det kan påverke haldningane og handlingane til folk.


Mer under demokrati og medborgerskap