Klimahelter

klimahelter

Denne økten består av:

  1. Oversikt
  2. Fremgangsmåte
  3. Oppsummering

Fag: Samfunnsfag og norsk

Tidsbruk: 1-2 skoletimer

Du trenger: Flip-over, tusj og kopier av rollekortene 

Last ned rollekort her

mål:

Elevene skal bevisstgjøres på hvordan forskjellige profesjoner, virksomheter og samfunnsinstitusjoner kan bidra og fylle ulike

oversikt

Rollespill der seks kandidater blir intervjuet for å bli tatt ut til «Klimaheltenes drømmetrio». Kandidatene er: aktivister, bedriftsledere, forskere, journalister, lærere og politikere. Hver kandidat/rolle får to minutter hver for seg eller i grupper for å overbevise andre om hvorfor nettopp de skal være med i trioen. Deretter stemmer hele klassen på de tre mest overbevisende kandidatene. I tre mindre grupper (én per klimahelt) blir deltakerne deretter bedt om å foreslå hva de kan gjøre i kampen mot klimautslipp i sin posisjon.

dette gjør du:

1. Oppsummer i plenum hjemmeoppgaven etter forrige time («nødvendige tiltak»). Lag gjerne en statistikk over løftene elevene har gitt seg selv, for eksempel i form av et søylediagram.  

2. Introdusér rollespillet ved å si at dere nå skal se på ulike yrkesgrupper eller aktørers mulighet til å bekjempe klimaendringene i samfunnet. Spør om elevene kan komme med noen eksempler og begrunne dem. (F.eks. politikere / myndigheter, media, skolen, organisasjoner osv.) 

2. Fortell dem at de nå skal intervjue kandidater som ønsker å være med i «Klimaheltenes drømmetrio». Intervjupanelet kommer til å bestå av hele klassen bortsett fra de som intervjues. Presenter kandidatene; journalister, politikere, bedriftsledere, forskere, aktivister, lærere, og sjekk at alle er fortrolige med de ulike rollenes ansvarsområder. 

3. Del elevene i seks grupper. Gi hver gruppe en av de seks rollene og ett rollekort per deltaker. Forklar at de sammen skal ha den aktuelle rollen og må overbevise intervjupanelet om hvorfor de bør være med i «Klimaheltenes drømmetrio». 

4. Gi gruppene noen minutter til å lese gjennom rollekortene sine hver for seg. Be dem deretter  finne argumenter for hvorfor deres rolle er viktig for å bekjempe klimaendringer. Fortell dem at de skal forberede en to-minutters tale / presentasjon for å overbevise intervjupanelet. Gi dem ti minutter til å forberede dette. 

5. Samle deretter klassen og gi hver gruppe to minutter til å overbevise intervjupanelet om hvorfor de skal være med i trioen (bare tre plasser er tilgjengelige!). 

6. Etter presentasjonene stemmer gruppene på de tre rollene som de mener skal være i trioen (de kan ikke stemme på sin egen rolle). 

7. Når trioen har blitt valgt ut, deler du klassen i tre grupper - en per klimahelt som er valgt. Be hver gruppe lage en liste over handlinger som klimahelten kan iverksette for å bekjempe klimaendringene. Gi elevene fem til ti minutter på dette, og la deretter hver gruppe rapportere tilbake i plenum.  

oppsummering

• Spør klassen om hva de syntes om denne aktiviteten. Var det enkelt / vanskelig å spille rollen som noen andre? Lærte de noe av denne aktiviteten? 

• Tror de at de tre klimaheltene kunne bekjempe klimaendringene alene? Hva / hvem andre trengs for å lykkes med denne store utfordringen? Hva med de andre som ikke nådde opp her? 

• Det er viktig at ulike yrkesgrupper og virksomheter bidrar i kampen mot klimaendringene og en bærekraftig fremtid. Bærekraftsmål 17 handler også om at samarbeid er viktig for å nå målene! Hvilke muligheter ser elevene innenfor yrker som de kunne tenke seg?