Bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål

Bærekraftig utvikling og FNs Bærekraftsmål 

Denne økten består av:

  1. Forberedelse hjemme
  2. Gruppeoppgave om FNs bærekraftsmål
  3. Film: intervju med Gro Harlem Brundtland om bærekraftig utvikling og Vår felles framtid
  4. Repetisjon hjemme

Fag: Samfunnsfag og norsk

Tidsbruk: En skoletime pluss noe hjemmearbeid

Du trenger: Nettilgang og en stor skjerm, en kopi av FNs bærekraftsmål til hver elevgruppe på ca. 4 elever.

Last ned FNs bærekraftsmål

Mål:

Elevene skal kjenne til hvordan uttrykket bærekraftig utvikling oppstod, hva begrepet innebærer og ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling. De skal videre lære om FNs bærekraftsmål og hvordan målene speiler dimensjonene i bærekraftig utvikling. 

Bærekraftig utvikling - forberedelse hjemme: 

Se den første filmen om bærekraftig utvikling på denne siden (3’41’’) og svar på spørsmålene nedenfor.  

  • Hva er kjennetegnene på en bærekraftig verden? 
  • Hva kalles de tre forholdene bærekraftig utvikling er avhengig av? 
  • Hva skal til for å få en bærekraftig verden?  
  • Var det noe i filmen du ble overrasket over / ikke visste?
  • Vet du når begrepet bærekraftig utvikling ble brukt første gang?   

gruppeoppgave om fns bærekraftsmål: 

  • Snakk sammen om filmen elevene har sett hjemme og hva de har svart. Se gjerne filmen en gang sammen.  
  • Del elevene i grupper på ca. fire. Gi hver gruppe en kopi med bærekraftsmålene og be dem klippe dem ut.
  • La elevene diskutere i hvilken av de tre kategoriene; sosiale forhold, økonomi, samt klima og miljø, som er dominerende for de ulike målene og sortere ikonene i tre grupper. 
  • Er det noen mål som passer under flere kategorier? 
  • Diskuter det elevene har kommet fram til i plenum og heng gjerne ikonene opp i klasserommet under de tre overskriftene. 

film om Bærekraftig utvikling og Vår felles framtid: 

Se film fra Penelope Leas intervju med Gro Harlem Brundtland om bærekraftig utvikling og Vår felles framtid (8’43’’). Snakk deretter sammen om spørsmålene nedenfor – gjerne i små grupper før dere tar det i plenum.

  • Hvor lenge er det siden de første politikere og land begynte å skjønne at klimaendringer er et viktig tema? 
  • Hva tenker du om det? -Synes du det er lenge eller kort siden med tanke på det vi vet i dag? 
  • Hva var den nye tankegangen som kom med Brundtlandrapporten? 
  • Hva mener Brundtland når hun sier «Men det går på tvers av alle sektorer, alle tiltakene som er nødvendige -for å få et bærekraftig samfunn og en bærekraftig verden.»? 
  • Hva sier hun om betydningen av barn og unges engasjement? 
  • Brundtland sier at hensynet til miljøet gjør at en må ha en annen type utvikling i fremtiden, men at utvikling er nødvendig. Har du noen tanker om hvordan dette kan gjøres? -Hva mener ulike partier? 
  • Hvilke spørsmål om bærekraft ville du ha stilt politikerne/statsministeren?  

Repetisjon hjemme:

Se NRK skoles video om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål her. (5’38’’)