Kick-off: film og fagtekst

Undervisningsopplegg: kick-off – film og fagtekst

Fag: Norsk og samfunnsfag

Tidsbruk: 2 skoletimer

Du trenger: Utskrift av fagteksten og eventuelt utfordringer samt skjerm til filmvisning i klassen.

Last ned fagtekst (pdf)
Last ned utfordringer (pdf)

Om øvelsen

Denne øvelsen er ment som en introduksjonsøvelse til undervisningsopplegget «Bærekraft», og anbefales å bruke som utgangspunkt for de andre aktivitetene. Opplegget kan brukes til omvendt undervisning, hvor elevene selv setter seg inn i temaet gjennom animasjonsfilmen om bærekraftig utvikling under, for så å følge opp med aktiviteter i klasserommet. Dette kan læreren velge alt etter hva som passer best.

Øvelsen er delt i tre

  1. Klassesamtale: Hva er de største utfordringene i verden?
  2. Film og spørsmål
  3. Fagtekst og oppgaver

Vi anbefaler at du som lærer ser animasjonsfilmen, og har noe forkunnskap om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål i forkant av øvelsen.

Del 1: klassesamtale (30 minutter)

Målet med denne aktiviteten er at det skal være en engasjerende start på undervisning om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.

Forslag 1

I det elevene kommer inn i klasserommet, kan følgende spørsmål være skrevet på tavla: «Hva er de største utfordringene for menneskene på jorda i dag?» La elevene sitte hver for seg eller i par og skrive ned sine tanker. Deretter presenterer de tankene for resten av klassen.


Forslag 2

Heng opp bilder som hver representerer et tema knyttet til bærekraftsmålene. Det kan f.or eksempel være fattigdom, sult, utdanning, helse, fornybar energi, biologisk mangfold, klima, osv. Be elevene om å stille seg foran det bildet se selv mener representerer den største utfordringen i verden. Elevene må forklare valget sitt i etterkant.


Forslag 3

Del ut listen over utfordringer og be elevene om å markere de utfordringene de synes er mest alvorlige i verden i dag. La elevene sammenligne listene med hverandre og lag en fellesliste med for eksempel topp 5 prioriterte utfordringer som klassen er enig om at det er viktig for verden å løse. Del ut kopier med de 17 bærekraftsmålene. Finn de målene som stemmer overens med utfordringer elevene har identifisert. Kanskje elevene oppdager at de tenker ganske likt som verdens ledere?


Del 2: Filmvisning (15 minutter)

  • Vis filmen om bærekraftig utvikling på storskjerm i klasserommet to ganger.
  • Be elevene skrive ned tre ting de lurer på, stusset over eller ikke forstod fra filmen.
  • Disse spørsmålene skal være utgangspunkt for arbeidet i neste time.

del 3: fagtekst og oppgaver (45 minutter)

  1. Del ut utskrift av fagteksten til alle elevene og gi dem tid til å lese den.
  2. Snakk med elevene i plenum om de tre tingene de hadde notert seg etter filmen. Oppfordre alle til å være aktive og delta. Noen spørsmål som kan brukes hvis samtalen går tregt:
  • Hva er kjennetegnene på en bærekraftig verden?
  • Hva kalles de tre delene bærekraftig utvikling består av?
  • Hvor bærekraftig er verden i dag?
  • Hvor bærekraftig er du/skolen/lokalsamfunnet?
  • Hva kan dere elever gjøre for en bærekraftig utvikling?
  • Hva tror dere er viktig å tenke på hvis vi skal nå alle FNs bærekraftsmål?
  • Hva tror dere er de største utfordringene for å nå dem?

Har du spørsmål?

Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?

Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.