En 17. mai som inkluderer alle


- Vi skal selvsagt glede oss og feire, men kanskje får dagen en ekstra dimensjon om vi vender blikket litt utover vårt eget og tenker over hva vi selv kan bidra med, sier direktør for Barns rettigheter og bærekraft, Kristin Oudmayer, i UNICEF Norge. 

Hun minner om at annerledeshet, utenforskap og lite nettverk kan oppleves ekstra sterkt på en dag som dette. Derfor kommer hun med gode tips om inkludering som kan gjelde enten det er 17. mai, andre festdager eller på helt vanlige hverdager.

De kan være nyttige både for den som føler seg litt alene og utenfor, og for alle andre rundt.

hva kan du gjøre selv?

  1. Fortell om det til noen. Mange synes det er flaut og vanskelig, men å holde det for seg selv hjelper ikke. Det er ingen regler for hvem man kan snakke med, eller sende melding eller mail til.
  2.  Vær sammen med dem som gir deg en god følelse. Det kan få deg i godt humør og gi deg mot og styrke til å si fra til dem som stenger deg ute, eller kanskje gi deg krefter til å overse dem. 
  3.  Øv på hva du kan si og gjøre. Det kan for eksempel være å overse, unngå dem eller svare på en måte som er overraskende og kanskje får dem til å forstå at de må skjerpe seg.
  4. Når man har det skikkelig vondt, er ikke dette så lett å gjør. Det krever litt overskudd og energi, og det har man ikke alltid når man opplever utestenging eller andre former for mobbing. Det er helt normalt, så spar på disse tipsene til en dag du føler deg litt mer ovenpå. 
Direktør for Barns rettigheter og bærekraft i UNICEF Norge, Krsitin Oudmayer, har gode tips og råd til mange for at festdager som 17. mai kan bli en god dag for alle. (Foto: UNICEF)

hva kan og bør foreldre gjøre?

  1. Vis forståelse og vær en voksen som undrer deg sammen med barna/ungdommen, en som stiller spørsmål fremfor å fastslå sannheter.
  2. Vær tydelig på at du er der og at dette ikke er noe de må håndtere selv – selv om de tror det og det føles slik.
  3. Hjelp til med å finne løsninger uten å være bedreviter og uten å fremstille det som enkelt å gjøre noe med, for det er det ikke.   
  4. Vær behjelpelig med å snakke med skolen og eventuelt andre foreldre. 
  5.  Tål at barnet/ungdommen din har det vanskelig og at de kanskje ikke orker å snakke så mye. 

hva kan venner gjøre?

  1. Tenk om det var du som var i samme situasjon. Hva hadde du likt at dine venner gjorde for deg?
  2. Vis at du bryr deg. Forsvar og stå opp for andre ved å vise at det som skjer ikke er greit.  
  3. Tål at vennen din er lei seg og sint og noen ganger kan trekke seg unna. Men ikke la hen sitte alene eller gi opp selv om hen sier nei til å finne på ting.
  4. Få vennen din til å tenke på andre ting. 
  5. Skap trygghet ved å sitte sammen med vennen din for eksempel i kantina, på bussen eller i klasserommet, og si at du er der for vedkommende og at hen er inkludert.
  6. Fortell en voksne om det som skjer hvis vennen din selv ønsker det. 
Venner som støtter og står opp for hverandre er viktige. Både barn og voksne kan bidra til å inkludere alle i et fellesskap, både på festdager og ellers. (Foto: Nordic Screens)

ta initiativ!

Kristin Oudmayer har også noen enkle tips til hva som kan hjelpe med å få det bedre selv.

- Skriv ned tre ting som du har gjort bra i løpet av dagen, istedenfor å henge deg opp i det du ikke har fått gjort eller vært med på. Og velg å gjøre det du selv vil, istedenfor å prestere for å imponere andre eller passe inn et sted du vet ikke vil gjøre deg godt, sier hun.

Og når det gjelder 17. mai:

- Det er fortsatt ikke for sent å invitere noen på en kaffekopp, grilling eller ta initiativet til en prat med noen du ikke kjenner så godt. Jeg håper årets 17. mai blir en fin og inkluderende feiring der både voksne og barn skal få kjenne hvor fint det er å være en del av fellesskapet vårt, sier Oudmayer.   

Publisert av Anne Nilsen onsdag 11/05/2022 - 09:18