Nødvendige tiltak

nødvendige tiltak

Denne økten består av:

  1. Samtale om fagteksten
  2. Filmsnutt med unge aktivister
  3. Tiltak - gruppearbeid
  4. Lek og øving med ord og uttrykk
  5. Ditt økologiske fotavtrykk
  6. Hjemmeoppgave

Fag: Samfunnsfag, KRLE og norsk

Tidsbruk: En skoletime pluss noe hjemmearbeid

Du trenger: Nettilgang og stor skjerm. Tusjer og Flipover-ark. Kort med ord og uttrykk - ett sett pr. gruppe 

Last ned kort med ord og uttrykk inkludert fasit her

mål

Elevene blir bedre kjent med ord og uttrykk knyttet til klimaendringer, engasjeres gjennom diskusjon og inspireres til å bruke seg selv i kampen mot klimaendringene.  

Samtale om fagteksten

  • Snakk om fagteksten elevene leste hjemme og sjekk at elevene har forstått uttrykk som klima, drivhusgasser, drivhuseffekt og menneskeskapte klimaendringer.  
  • Spør om hvilke andre uttrykk knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling de kjenner. 
  • Hvilken rettighet er det Greta Thunberg og ungdommene i den internasjonale klimabevegelsen benyttet seg av? 
  • Ungdommene som streiker for klimaet kritiseres for å skulke skolen. Hva svarer de på kritikken? («– Hvorfor skal vi utdanne oss for en fremtid vi ikke får?» Gaute Eiterjord i Natur og Ungdom) 
  • Hva mener dere om dette? 
  • Har dere eksempler på en gang dere brukte retten til ytringsfrihet eller å si deres mening i en sak som angikk dere? 

unge aktivister

Se denne filmsnutten med ni unge aktivisters erfaringer ulike steder i verden (3’34’’ Youtube, engelsk)

Du kan for eksempel først vise første del (1’15’’) og spørre elevene om hvilke barnerettigheter som blir/kan bli brutt som følge av hendelsene ungdommene beskriver. Har vi eksempler på hendelser i Norge som skyldes klimaendringene? Hvilke konsekvenser får de for barns rettigheter? 

Deretter kan dere se resten av filmen hvor ungdommene forteller om sitt engasjement for klimaet og snakke om hvilke rettigheter de bruker de når de engasjerer seg. (Barnekonvensjonens artikkel 12 om retten til å bli hørt og tatt alvorlig i saker som angår dem og 13 om retten til ytringsfrihet.) 

TILTAK

Hva kan gjøres for å minske klimaendringene og samtidig ta hensyn til økonomiske og sosiale forhold? (Tenk på energisparing, forbruk for øvrig, mat, transport.) 

Elevene diskuterer i grupper på 4-5 og kommer opp med så mange forslag som mulig på hva som kan gjøres av den enkelte, i familien, på skolen, samt nasjonalt og internasjonalt av bedrifter, forskere, politikere, aktivister... Forslagene plasseres på en modell med sirkler utenpå hverandre der «jeg selv» er innerste sirkel, «familien» sirkel nr. to osv. (Se illustrasjon)

Er det noe vi gjør allerede? Er vi mer eller mindre klimavennlige nå enn for fem til ti år siden? 

Lek og øving med ord og uttrykk

Velg en eller flere av disse aktivitetene:

  1. Gi ett sett kort med ord og uttrykk til hver gruppe. Be dem legge kortene i sirkel slik at kortet til høyre for et kort inneholder forklaringen på ordet som står på kortet til venstre for det. Hvis de legger kortene riktig, skal det «gå opp» og alle kortene får plass i sirkelen. 
  1. Grupper på ca. ti elever får ett sett kort og fordeler alle kortene med ett til to kort pr. elev. En elev begynner å lese forklaringen på ett av sine kort. Den som har kortet med riktig ord, leser først ordet og deretter forklaringen på sitt kort. Slik fortsetter det til alle kortene er lest opp. (En kan også gjøre det omvendt og lese ordet før forklaringen) Gruppene kan f.eks. gjøre dette flere ganger på tid og prøve å slå sin egen rekord. 
  1. Be elevene tegne et rutenett med 3X3 ruter. Skriv de 18 ordene/uttrykkene fra kortene på tavle/flip-over. Be elevene fylle ett ord i hver rute. (De kan godt ha samme ord i flere ruter.) Les forklaringen på ett og ett ord høyt i tilfeldig valgt rekkefølge. Elevene krysser av ruten(e) med ordet som passer til forklaringen du leser opp. Den som først har tre kryss etter hverandre horisontalt, vertikalt eller diagonalt, roper bingo og får ett poeng. Elevene endrer ordene, og øvelsen gjentas. Førstemann til f.eks. tre poeng har vunnet. 

ditt økologiske fotavtrykk

En persons økologiske fotavtrykk er både avhengig av personens vaner og samfunnet en lever i. Se forklaring på økologisk fotavtrykk her (fn.no). Dette kan illustreres ved at du gjennomfører en felles test med fiktive svar på denne engelske kalkulatoren  i samlet klasse. Testen viser at samfunnets fotavtrykk må fordeles på alle innbyggerne i tillegg til fotavtrykkene hver person setter individuelt. For å få til en bærekraftig utvikling, er det viktig at innbyggerne i samfunnet både gjør noe med sine egne vaner og samarbeider om bedre løsninger for samfunnet.

 hjemmeoppgave

Elevene observerer sitt eget energiforbruk hjemme, på skoleveien, på skolen og i fritidsaktiviteter over en eller flere dager. De noterer det de finner og vurderer hvilke vaner som har negativ innvirkning på deres økologiske fotavtrykk. De skal velge 1-2 konkrete tiltak for å redusere sitt bidrag til utslipp, for eksempel “Jeg skal gå/sykle til skolen hver dag/Jeg skal reparere ting som går i stykker” osv.