Bistandskutt tvinger frem kutt i utdanning
Kulsum (14) sitter med beina i kors på gulvet i et provisorisk bambusklasserom i Cox’s Bazar i Bangladesh. Veggene er pyntet med fargerikt læringsmateriell på burmesisk og engelsk. Etter tre måneder uten undervisning er hun endelig tilbake.
Læringssenteret – et sted der hun føler seg både sett og trygg – stengte brått i juli 2025 da kraftige kutt i humanitær bistand slo inn. Tusenvis av sentre i Cox’s Bazar måtte lukke dørene.
– Det var den tristeste dagen i livet mitt. Jeg klarte ikke å se for meg en hverdag uten skole. Drømmen min om å bli lærer føltes som den forsvant, sier Kulsum.
For Rohingya-barn er disse sentrene veien til en god framtid. Da noen av dem åpnet igjen i september etter en hastemobilisering av midler, kunne rundt 62.000 ungdomsskoleelever og elever på 5. trinn vende tilbake.

– Utdanning er viktig for meg fordi jeg ikke har foreldre. Jeg må skape livet mitt selv. Da jeg hørte at undervisningen skulle stoppe, ble jeg redd. Men jeg ble veldig glad da jeg fikk vite at noen av oss kunne komme tilbake, sier Kulsum.
I 2025 førte globale bistandskutt til at UNICEF og partnere måtte stanse undervisningen for små barn og elever på barneskolen. Over 1.000 frivillige lærere mistet samtidig avtalene sine.
Konsekvensene er enorme: Per oktober står mer enn 150.000 barn i Rohingya-leirene uten skolegang. Uten læring settes framtiden deres i alvorlig fare.
