Klimaendringer og barnerettighetene

Klimaendringer og barnerettighetene

Denne økten består av:

  1. Assosiasjonsøvelse
  2. Barnerettigheter og ønsker (aktivitet)
  3. Barnerettigheter og klimaendringer
  4. U-report - nasjonal spørreundersøkelse
  5. Hjemmeoppgave

Fag: Samfunnsfag og KRLE

Tidsbruk: En skoletime pluss hjemmearbeid

Du trenger:

Mål:

Elevene skal kunne gi eksempler på følger av klimaendringene og hvilke konsekvenser det har for barn. De skal se sammenhengen mellom FNs bærekraftsmål, med fokus på klimamålene, og barn

Assosiasjonsøvelse

Gi elevene Post-it-lapper og be dem skrive hva de først tenker på når de hører ordet «klimaendringer». Heng opp lappene. Gjennomgå dem og sorter dem i fellesskap.

Alternativt kan elevene sende assosiasjonsord fra sin mobil eller PC via www.menti.com som vises som ordsky på storskjermen. (Du må i tilfelle først opprette en profil på www.mentimeter.com Der finner du en enkel forklaring på hvordan du presenterer spørsmål. Elevene logger inn på www.menti.com  med mobilen for å svare.) Reflekter sammen over resultatet.  
Vis kopieringsoriginalen med bærekraftsmålene på storskjerm og snakk om hvilke som kan bli berørt av klimaendringene.

Barnerettigheter og ønsker

Repetér deretter forskjellen på barnerettigheter og ønsker: Barnerettighetene skal sikre at alle under 18 år har det de trenger for å være trygge og utvikle seg. Rettighetene kan ikke bli tatt fra dem, og myndighetene i landet de er i har hovedansvar for at rettighetene blir oppfylt. Vi kan ønske oss mye, men ikke alt er rettigheter. Definer tre områder i klasserommet som representerer hhv. a) rettigheter, b) noe som er fint å ha, men ingen rettighet og c) noe som kan være nødvendig for å få oppfylt en rettighet. (For eksempel kan elektrisitet i form av en solcelledrevet lampe bidra til at barn i utviklingsland får lys nok til å gjøre leksene og få utdanning.) 

Les opp ett og ett av eksemplene nedenfor og be elevene plassere seg på området de mener det hører inn under. La noen elever begrunne valget sitt og gi alle mulighet til å endre plassering etter at de har hørt noen begrunnelser. 

utdanning, sykkel, elektrisitet, navn, sminke, informasjon, fritid, mobiltelefon, privatliv, cola 

Barnerettigheter og klimaendringer

Del inn i grupper på tre-fire elever og la hver gruppe få et sett med barnerettighetsikonene eller bruke denne elevsiden om barnerettighetene. Be dem gå gjennom rettighetene og velge noen de mener kan bli truet av klimaendringene.  

La hver gruppe presentere en av rettighetene de har valgt for de andre og hvordan den henger sammen med klimaendringene. Fortsett til det ikke er flere forslag. -Er det noen som er glemt? Notér alle de berørte rettighetene på en flip-over eller heng opp kortene. Se på alle rettighetene dere har funnet og gå gjennom i fellesskap slik at sammenhengen blir tydelige for alle. Er det noe som overrasket dem? Har de lært noe nytt? 

u-report - spørreundersøkelse

Gi elevene mulighet til å svare på U-report om klimaendringene. Dette kan også gjøres hjemme. U-report er en anonym, nettbasert spørreundersøkelse fra UNICEF for 13-19-åringer. Resultatene fra denne undersøkelsen blir overrakt regjeringen i forbindelse med UNg agenda-sendingen 19.november.

hJEMMEOPPGAVE

Les fagteksten om klimaendringer og barnerettigheter.
De som vil, kan svare på U-report om klimaendringene hvis de ikke rakk det på skolen.