Samfunnsansvar som engasjerer

samfunnsansvar som engasjerer

Norwegian har vært en av UNICEF sine støttespillere i over 15 år. Samfunnsansvaret selskapet viser engasjerer de ansatte.

Denne artikkelen består av intervjuer med de ansatte og vil gi deg et bedre innblikk i engasjementet de har for dette samarbeidet. Les også gjerne mer om samfunnsansvaret Norwegian viser i sitt arbeid for og med UNICEF. Først ut av totalt sju ansatte er Knut-Erik Risan, som jobber som kaptein i Norwegian.

Når vi flyr med UNICEF på halen, så er vi litt ekstra stolte

Knut-Erik Risan, kaptein i Norwegian

det kjæreste vi har

Knut-Erik jobber som kaptein i Norwegian, og for ham er det viktig at arbeidsgiveren hans støtter UNICEF – spesielt nå i en tid med mye usikkerhet. Han legger også til at, «individuelt, så er det kanskje ikke sånn at man kan bidra så mye som man ønsker. Da er det veldig fint at vi kollektivt, gjennom arbeidsgiver, kan bidra sånn som vi gjør opp imot UNICEF.»

Knut-Erik har jobbet i Norwegian siden februar 2010. Siden den gang har han hatt base rundt omkring i Norge, men også andre steder i verden. Han har fått oppleve mye og sett mange steder, og innså raskt at verden ikke er helt lik for alle. Samtidig så han mange fellesnevnere, og den mest åpenbare var at barna er det kjæreste man har. Samarbeidet med UNICEF gjør at man kan bidra til at barna får en trygg oppvekst:

– Når vi da har mulighet for å gjøre noe for å hjelpe de som trenger det mest – også på global basis – så tenker jeg at vi har de aller beste vi kan jobbe sammen med. Det er faktisk det viktigste samarbeidet vi har.

Background Image
Jeg blir til stadighet imponert over hvor mye magi som oppstår i forskjellige situasjoner, og hva vi kan få til og hvor gode kollegaene mine er. Jeg er kjempeheldig som får lov å jobbe her.
Knut-erik risan

Knut-Erik er svært fornøyd med det sterke engasjementet arbeidsgiveren har for UNICEF, og setter fokus på stoltheten som kommer med å representere noe man brenner for:

– Det er et universelt og veldig viktig engasjement, som igjen treffer det som er det aller kjæreste vi har på global basis også – barna våre. Jeg har tenkt litt på hvordan og hva vi utgjør i dette samarbeidet, og når vi flyr med UNICEF på halen, så er vi litt ekstra stolte. Men det bidrar jo også til at fokuset, både for de ansatte, men også for kundene våre og andre reisende – og andre flyselskaper og alle på flyplassen som kan se halen vår – får fokus på hva UNICEF er.


Donasjonene til UNICEF går dit hvor nøden er aller størst, og nå kan både bedrifter og privatpersoner finne reelle gaver i Verdensgavebutikken vår, og på den måten kjøpe en spesifikk gave til de barna som trenger det aller mest. Det at Knut-Erik sin julegave kan bidra til at barn i nød kan få et bedre liv betyr mye for ham.

Background Image
– Jeg har det jeg trenger, så for meg er det veldig fint å vite at en av mine julegaver går til noen andre som trenger det mer enn meg selv. Mottakerne av denne julegaven er nok ikke helt klar over det, men gaven sendes med kjærlighet og omtanke fra meg og mine kolleger i Norwegian.
knut-erik, kaptein i norwegian
Her deler Knut-Erik noen av sine tanker om samarbeidet Norwegian har med UNICEF.

Et felles ansvar for en bærekraftig framtid

Paulo Jullum Fernandes har jobbet i Norwegian i fire år, og sitter bak spakene som styrmann i selskapet. Paulo har tidligere jobbet på en barneskole og er opptatt av barns rett til utdanning:

– I en verden preget av mye urettferdighet og uro, så er det veldig viktig for meg at Norwegian støtter UNICEF. Det bidrar til at flere barn kan få mulighet til å gå på skole, at flere barn får tryggere omgivelser når de vokser opp, og det bidrar til at barn kan få være barn.

I løpet av sine fire år i Norwegian har han sett flere eksempler på selskapets samfunnsengasjement og sterke givervilje. Spesielt trekker han fram da Norwegian måtte legge ned langdistansesatsingen:

–  Hundrevis av uniformer kunne gått til spille, men Norwegian tenkte kreativt; uniformene ble gjort om til toalettmapper og disse ble solgt om bord. Salget av disse toalettmappene, det gikk til våre passasjerer, og inntekten – den gikk til UNICEF, forklarer Paulo. «Ved å støtte UNICEF, så viser vi at vi bryr oss,» sier han.

Norwegianfamilien får Verdensgaver til jul i år, og Paulo mener dette er et godt initiativ:

–  Selv så har jeg alt jeg trenger. Derfor er det flott at min julegave kan gå til UNICEF.

Paulo Jullum Fernandes, styrmann i Norwegian

samhold, stolthet og klimabevissthet

29 år gamle Rebecca Johannessen er relativt ny i Norwegian, hun begynte i april i år og jobber som kabinansatt. For henne er Norwegians samarbeid med UNICEF ensbetydende med at selskapet er framtidsrettet:

– Det finnes mange forskjellige hjelpeorganisasjoner man kan støtte, men jeg synes det er viktig at man har en arbeidsgiver som ser verdien av det å gi barn ulike muligheter, øke deres trygghet og ikke minst det å ha tilgang til en utdanning. Jeg synes det viser at Norwegian er fremtidsrettet, fordi barn er fremtiden.

Som sine kolleger trekker Rebecca fram det gode miljøet, men også det faktum at det er et klimabevisst selskap, som også retter søkelyset mot haleheltene sine – ildsjeler som er kjent for å ha bidratt til samfunnet på mange ulike måter.

Det humanitære bidraget til Norwegian skaper stolthet blant de ansatte, og Rebecca nevner spesielt at julegaven er noe viktig og konkret man kan gi til dem som trenger det mest:

– Jeg er veldig stolt over at min arbeidsplass bidrar så stort humanitært. Det er viktig, og det er konkret å kunne bidra med en julegave. I vårt velferdssamfunn kan noe vi anser som lite bety mye for et barn som har det vanskelig.

Rebecca Johannessen, kabinansatt i Norwegian

Alle monner drar – Beates historie

Beate Vinkler Rasmussen er kabinsjef og har vært ansatt i Norwegian i snart 19 år. Hun har lenge hatt et stort engasjement for samarbeidet med UNICEF, og i tillegg til at hun har vært med på Fyll et Fly har hun også løpt New York City Marathon som ambassadør for UNICEF. I forbindelse med maratonløpet samlet hun inn hele 9000 dollar til inntekt for UNICEF:

– Jeg har fått være med å bidra i Norwegian-samarbeidet med UNICEF og New York City Marathon. Da måtte jeg trene og samle inn penger, så da ble det 9000 dollar til UNICEF, og jeg fikk lov å løpe i New York for en god sak. Det var veldig gøy.

Selve innsamlingen tok en spesiell vending da et par minivotter som skapte etterspørsel inspirerte en idé:

– Vottene startet egentlig med at mamma strikket et par minivotter av restegarn, etter at hun hadde strikket det vi kaller for “Norwegian-votter” til hele familien i 2017. Disse hadde jeg synlig på bagen min på jobb, og jeg fikk masse spørsmål fra kolleger som ønsket seg disse vottene.

Da jeg allerede var i veldedighetsmodus i forbindelse med at jeg skulle løpe New York City Marathon 4. november 2018, fikk jeg ideen. Jeg merket at det var etterspørsel etter disse vottene, og da ville mamma strikke flere som et bidrag til UNICEF og min løpekampanje. Målet mitt var å få inn 4000 dollar, men jeg endte på cirka det dobbelte. Dette er takket være samfunnsengasjerte familievenner, kollegaer, venner og til og med passasjerer.

Beate V. Rasmussen, kabinsjef i Norwegian

– Selv om kampanjen er avsluttet, så selger jeg fremdeles votter jevnt og trutt til de som vil kjøpe for 250 kr per par, hvor 200 kr går til UNICEF og resten til mer garn. Den siste tiden er det krigsrammede barn i Ukraina som har fått støtte.

Selv om hun personlig har bidratt mye, trekker hun også fram det faktum at både passasjerer og kolleger i luften bidrar til arbeidet UNICEF gjør rundt om i verden:

– Det er mange barn der ute som trenger vår hjelp og da føles det godt å være med å støtte. Det er vanskelige tider rundt omkring i verden. Det er krig, det er elendighet, det er sult. Jeg er glad for at min arbeidsgiver bidrar. Det er bra.

Beate gir gjerne avkall på den sedvanlige julegaven fra arbeidsgiver, når alternativet er at den kan gå til noen som virkelig trenger det:

– For min egen del har jeg det jeg trenger og vel så det. Det er mange tusen andre barn der ute, som trenger det mer enn meg. Og det koster så lite og det betyr så mye, så det er jeg veldig glad for at jeg kan få være med på.

En investering i miljøet og framtida

Max Nilsson jobber som logistikkansatt i Norwegian sin tekniske avdeling, samtidig som han utdanner seg til å bli flymekaniker. Han har vært i Norwegian i fire år, og sier at, «gjennom en organisasjon som UNICEF skaper vi fellesskap og aktivitet for barna som vokser opp i nød og konflikter som krigen i Ukraina, og andre konflikter i verden akkurat nå, men også lengre tilbake i tid. UNICEF støtter familier i krise og etablerer en trygghet for barn som er alene. Og det er jo det som er Norwegians investering i framtiden.»

Med tanke på framtiden jobber Norwegian også for å få ned CO2-utslippene sine, og klima er noe som står i fokus både hos Norwegian og UNICEF:

– Teknisk avdeling er med på å oppdatere og få tak i nye fly til Norwegian-flåten. Vi jobber blant annet med vår nåværende flytype Boeing 737-800 NG, samtidig som vi er godt i gang med å oppgradere flåten med nye Boeing 737-MAX fly. Jeg er glad for at hele selskapet er opptatt av vår påvirkning på klima og miljø, og her i teknisk avdeling er vi spesielt engasjert i forskning på bærekraftig drivstoff til luftfart (SAF). Og med de nye MAX-flyene vil vi kunne bidra til å redusere våre utslipp enda mer, nevner Max.

–  Min julegave til barna gjennom UNICEF gir dem en bedre start på livet, utdanning og muligheter i framtiden for å kunne ta vare på planeten vår.

Max Nilsson, logistikkansatt ved teknisk avdeling i Norwegian

handler om å gi noe tilbake

Kenneth Thompson jobber som logistikkansatt på teknisk avdeling i Norwegian. Han kommer opprinnelig fra Nord-Irland, men har også bodd i Tanzania i mange år. For ham er det viktig å jobbe for et selskap som bidrar til arbeid han har sett blitt utført med sine egne øyne:

– Selv om UNICEF er en velkjent organisasjon, er det viktig for meg at en stor bedrift som Norwegian bidrar til en så stor og viktig oppgave i verden. Jeg synes det er veldig bra at de støtter og gir tilbake til samfunnet. Jeg har sett med mine egne øyne hvor den stønaden har gått. Jeg har bodd i Afrika i mange år, jeg har bodd i Tanzania, og der så jeg hvordan pengene gikk mot omskolering og humanitær nødhjelp.

Videre legger han til at han synes det er viktig at alle gir litt tilbake til verden, spesielt når det gjelder de store aktørene og selskapene, og når det gjelder humanitær nødhjelp og bistand, men også med tanke på den nært forestående høytidsperioden:

Background Image
Barn skal ha det bra i jula. Det handler ikke bare om familie – dette handler om at alle skal ha det bra rundt juletider.
kenneth thompson, lageransatt ved teknisk avdeling i norwegian.

UNICEF er en veldig viktig organisasjon for humanitær nødhjelp og humanitær bistand. Det er viktig at alle de store selskapene verden over gir noe tilbake til verden – at de ikke bare tar ting fra folk, men at de gir noe tilbake også, legger han til.

Kjempefornøyd med engasjementet opp imot UNICEF

Ole Gunnar er kaptein i Norwegian. Han begynte sin reise i luftfart allerede i 1983, og har jobbet i Norwegian siden mai 2006. Gjennom sine mer enn 16 år i selskapet har han satt seg godt inn i hvordan samarbeidet fungerer, og også hvordan det bidrar og inspirerer utover:

– UNICEF er en av verdens største hjelpeorganisasjon for barn. Og sånn som vi har det i Norwegian, så er det en veldig bra måte å hjelpe på. Istedenfor at de vi jobber for gir oss ansatte en symbolsk julegave, så donerer heller selskapet en sum til UNICEF, pluss at passasjerene har mulighet til å donere penger når de kjøper flybilletter. Jeg er kjempefornøyd med samfunnsengasjementet til Norwegian.

Det at UNICEF er til stede før, under og etter krisen, er også noe Ole Gunnar er opptatt av. Pengene som samles inn går til skole, utdannelse, forhindring av vold mot barn, misbruk, rekruttering av barnekrigere.

Den jobben som UNICEF gjør, den står det virkelig respekt av. Som jeg har forstått så er jo målet der at det skal bli en varig løsning. Pluss at, det er vel bare tre prosent cirka, som går til administrasjon. Så resten av hjelpa, den kommer virkelig fram til de som virkelig trenger det.

Ole Gunnar Tveitan, kaptein i Norwegian

et utvalg av våre julegaver for bedrifter

Nødmat til undernærte barn

Gi barn livskraften tilbake med 707 nødmatpakker proppet fulle av næringsrike vitaminer og mineraler.

2 716 kroner

60 varme pledd til barn på flukt

Gjør kalde netter varmere for barn og familier på flukt fra nødsituasjoner som krig og naturkatastrofer.

3 050 kroner

Rent vann til en hel landsby

Tilgang på vann forandrer alt. Gi et bidrag og forsyne barn og hele lokalsamfunn med livsviktig vann.

3 500 kroner

Skolemateriell til fem skoleklasser

Gi barn muligheten til å lære! En skriveblokk og en blyant kan være begynnelsen på en verden av kunnskap og utvikling.

9 214 kroner

Nødmat til en helsestasjon

Hjelp til lokale helsestasjoner kan være forskjellen på liv og død. Gi underernærte barn en ny sjanse med nok nødmat.

15 013 kroner

midlertidig skole

Å gå på skolen gir trygghet. Gi barn i katastrofeområder mulighet til skolegang i spesialtilpassede telt.

30 909 kroner

bli vår partner

Som UNICEF-partner får du mulighet til å mer aktivt bidra til at barn i nød får et bedre liv.

Velger du et partnerskap med UNICEF viser du attpåtil at din bedrift er opptatt av samfunnsansvar.

Vi har tre ulike partnerskap du kan velge mellom, så her står du fritt til å ta den beslutningen som passer din bedrift og deres merkevare best.