Undervisningsopplegg: barn på flukt
Undervisningsopplegg om det å måtte flykte hjemmefra, være ny i et land og ta imot nye landsmenn. For 5.–7. trinn.
Dette opplegget setter et aktuelt og brennbart tema på timeplanen. Det består av aktiviteter knyttet til barn på flukt og barnerettighetene. Aktivitetene egner seg for eksempel godt på FN-dagen, i forbindelse med internasjonal uke eller når skolen/klassen tar imot flyktninger og asylsøkere.
I aktivitetene henvises det til relevante artikler fra FNs barnekonvensjon.
- Forenklet, barnevennlig utgave av barnekonvensjonen
- Norsk oversettelse av hele barnekonvensjonen (regjeringen.no, pdf)
Velg aktivitetene som passer best for din klasse og tilpass dem til dine elever. Nederst på siden finner du noen punkter det kan være lurt å reflektere over før du starter med undervisningsopplegget «Barn på flukt».
Flere av aktivitetene er fra et undervisningsopplegg utviklet av Carolyne Willow for UNICEF UK.
Læringsaktiviteter
Å flykte hjemmefra
Tid: 45 minutter
Fag: KRLE
Tema: Refleksjoner og tanker om det å være barn på flukt ved å se en film om Mustafa, og gjøre oppgaver til filmen.
hvor står du?
Tid: 30 minutter
Fag: Samfunnsfag, norsk og KRLE
Tema: Elevene skal ta stilling til flere påstander om det å hjelpe mennesker i nød, og argumentere for sin mening.
et nytt land, en ny start
Tid: 50 minutter
Fag: Norsk og KRLE
Tema: Rollespill og diskusjonsoppgave. Elevene får økt kunnskap om behov og rettigheter flyktningene har.
NÅR MENNESKER FLYTTER
Tid: To skoletimer eller hjemmelekse.
Fag: Norsk
Tema: Fordypningsoppgave - forskning. Migrasjon i et historisk perspektiv. Muligheter til å bruke digitale verktøy.
Dinas historie
Tid: 20 minutter
Fag: Samfunnsfag, norsk og KRLE
Tema: Påstandslek og diskusjon. Bli bedre kjent med Dina, som er internt fordrevet i Syria.
Velkomstpakke
Tid: 50 minutter
Fag: Samfunnsfag, kunst og håndverk, og KRLE
Tema: Kreativ oppgave hvor man skal skrive et brev, lage tegning eller en plakat. Hvordan ville elevene tatt imot en ny elev som har flyktet?
Tre brødre på flukt
Tid: 50 minutter
Fag: Samfunnsfag
Tema: Refleksjon og diskusjon på bakgrunn av en film fra NRK Super.
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.