Hennes & Mauritz

  • Hennes og Mauritz logo

Vil hindre utnyttelse av barn

Etikk og samfunnsansvar er verktøy for å skape langsiktige verdier, mener Hennes & Mauritz. Den svenske klesgiganten har hatt et bevisst forhold til samfunnsansvar i over 15 år.

Allerede i 2004 inngikk Hennes & Mauritz (H&M) og UNICEF et internasjonalt samarbeid. Siden den gang har kleskjeden bidratt med omlag 20 millioner svenske kroner. I 2008 etablerte H&M og UNICEF i Norge et eget partnersamarbeid.

Vil hindre utnyttelse av barn

Å være opptatt av barns velferd, handler om mye mer enn veldedighet. Med sin omfattende internasjonale verdikjede, er H&M tett på flere av problemstillingene som UNICEF arbeider med.

– Spesielt er vi opptatt av barnearbeid. Ingen innsats er for liten for å sørge for at barn ikke utnyttes, sier Rolf Eriksen, konsernsjef i H&M.

Globalt ansvar

Et globalt selskap må ta et globalt ansvar. H&M forsøker å drive virksomheten på en måte som gir alle medarbeidere over hele verden de samme mulighetene. – Hver dag jobber tusenvis for å lage klær for H&M. Det er urimelig at noen som bidrar til vår suksess skal være fratatt sine menneskerettigheter, fremholder Rolf Eriksen.

Kvalitet på flere plan

H&M har som mål å levere kvalitet som overgår kundens forventinger. I dag innebærer det også kvaliteten på etisk ansvar. H&M fokuserer innsatsen der de kan oppnå mest, og samarbeider samtidig med organisasjoner som kan skape resultater med andre virkemidler. Kleskjeden støtter blant annet FNs Global Compact, der bedrifter jobber sammen for å fremme menneskerettigheter, forbedre arbeidsforhold og miljø, samt bekjempe korrupsjon.

Omfattende samarbeid

Gjennom samarbeidet med UNICEF, har H&M blant annet støttet tiltak rettet mot unge kvinner i tekstilfabrikker i Kambodsja, for å forebygge spredning av hiv/aids. Ved hjelp av H&M, fikk UNICEF her tilgang til fabrikker som ellers ville vært stengt for besøk. Videre har H&M støttet arbeidet for å sette barns rettigheter på agendaen hos myndighetene i Usbekistan, der barn i bomullsproduksjonen ikke er et ukjent fenomen. I Bangladesh driver H&M et utdanningssenter for syersker. I India har de gitt verdifulle bidrag til arbeidet for å bedre barns livsvilkår. Også ved naturkatastrofer har H&M vært en viktig støttespiller for UNICEF.

Moteskjerf og runde-opp for UNICEF

Her hjemme har H&M støttet UNICEFs barnebokprosjekt på Madagaskar, der bøker på lokalspråket bidrar til å stimulere barns lese- og læreevne, slik at de fullfører skolen og tilegner seg kunnskap for å møte framtidens utfordringer. Verdifulle beløp er samlet inn gjennom salg av et spesialdesignet skjerf. Ved juletider 2008 fikk kundene hos H&M også mulighet til å runde opp betalingen med et valgfritt beløp, og således gi et bidrag til UNICEF.

Les mer om H&M

Unicef