Du er her:

Unicef

Ikke alle får besøk av nissen, men UNICEF satser på å nå frem til barn også der nissen ikke kommer på besøk. Og i motsetning til nisseverkstedetet på Nordpolen, ruller pakker til verdens barn ut hele året fra UNICEFs samlebånd.

I utkanten av København ligger verdens mest produktive nisseverksted.  På et areal like stort som tre fotballbaner pakker de ansatte på UNICEFs verdenslager livsviktige medisiner, vaksiner, skolemateriell og ernæringstilskudd. I ekspressfart sendes pakkene til de barna som trenger dem mest – uansett hvor avsidesliggende de måtte bo.

- Herfra sender vi nødhjelpsartikler til 140 forskjellige land - nærmere 80 av dem i krig og kriser. Akkurat i dag pakker vi medisinsk utstyr som skal til Zimbabwe, fortalte generalsekretær Bernt G. Apeland i UNICEF Norge da han nylig besøkte UNICEF-nissene for å hjelpe å pakke nødhjelpsutstyr.

Ekspressfart

I fjor suste det ut nesten 300.000 forsendelser fra den høyteknologiske lagerbygningen. Herfra sendes nødhjelpsartikler på raskeste måte frem til sitt endelige bestemmelsessted. Dette er spesielt viktig for vaksiner og en del medisiner som må oppbevares kaldt for ikke å bli ødelagt. Til sammen kan UNICEF sende ut nødhjelpsutstyr til å dekke behovene til 250.000 mennesker i tre uker.

- Det er en tung jobb, men pakkejobben blir lettere av å vite at innholdet skal til noen som virkelig trenger dem. Og de aller tyngste løftene har vi mekaniserte nisser som tar seg av, forteller Apeland mens han ferdigstiller en av de 36.000 pallene som forlater lageret hvert år, sier Apeland

På samlebåndet har han selskap av Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

- Her pakker vi ekte produkter som vaksiner, medisiner eller bøker som UNICEF gir til barn som trenger det. Om bord i flyene våre kan du kjøpe et gavekort på disse gavene. Da vil du ikke bare gi noen du er glad i en meningsfull gave, du vil også hjelpe barn som trenger det mest, sier Kjos.

Skreddersydde pakker

På UNICEFs ”nisseverksted” i København hersker det ro og orden. Automatiske trucker plukker med seg de forsyningene som skal ut, men det trengs også manuell arbeidskraft for å sortere hva som skal oppi skreddersydde pakker som for eksempel skal sendes til et kriseområde. Når vi er på besøk, pakkes det assorterte kasser med medisiner, vaksiner og ernæringstilskudd som går direkte fra Kastrup til trengende barn i Zimbabwe.

UNICEF er heller ikke bare en passiv formidler av livsviktig utstyr for barna. Supply Division jobber kontinuerlig med innovasjon av nye produkter, nye forsendelsesmetoder og påvirkning for å sikre at markedet kan tilby riktige produkter av høy kvalitet og til fornuftig pris.  Gjennom å være verdens ledende innkjøper av vaksiner, kan vi for eksempel bidra til at produsentene lager stort nok volum og at nye produsenter kommer til. Da presses prisene ned.

900.000 liv spart innen 2015

- Barnedødeligheten i verden har blitt halvert siden 1990. En viktig delårsak er UNICEFs vaksinasjonsprogrammer. Men vi gir oss ikke, og jobber hardt for at disse tallene skal reduseres ytterligere. Takket være vaksiner mot lungebetennelse som sendes ut herfra, vil anslagsvis 900.000 unge liv vil være spart innen 2015, sier Apeland.

Hvert år skipper UNICEF ut utstyr til en verdi av 14 milliarder kroner til trengende barn over hele verden. På lageret finnes til enhver tid en stor beholdning av basispakker som på kort varsel kan distribueres til flyktningleire og helsestasjoner hvor som helst i verden.

Det er langt fra bare helseprodukter i UNICEFs sortiment: Katalogen består av ca. 5000 unike enheter, som inkluderer skolemateriell, leker og andre gjenstander som kan gjøre livet og fremtiden litt lysere for barn som har det vanskelig.

Kjøp julegaver direkte fra verdens største julegavehus her 

 

Flere artikler i samme kategori

IKEAs salg av myke kosedyr brakte nylig fem medarbeidere fra IKEA Norge til Sør-Afrika for å oppleve hva innsatsen deres betyr for barns skolegang og fremtidsutsikter. Opplevelsene bidrar til å forsterke UNICEF-engasjementet her hjemme.”Barna er de viktigste menneskene i verden”, sier de hos IKEA...
I ti år har UNICEF Norge og Norwegian hatt et tett samarbeid for å hjelpe vanskeligstilte barn verden over. Nå utvides avtalen mellom UNICEF og Norwegian  til også å omfatte UNICEF i Sverige, Danmark og USA. Det innebærer flere kampanjer og gir enda flere medarbeidere i Norwegian mulighet til...
IKEA har vunnet Sustainable Brand Index 2013 i Norge. Det betyr at norske forbrukere mener at IKEA er den virksomheten i Norge som er best til å ta miljø- og samfunnsansvar.Sustainable Brand Index™ er Skandinavias største merkevareundersøkelse innen bærekraft. Det er en årlig undersøkelse som...