Skolestart: En av tre mener lærerne ikke har den viktigste kompetansen

Én av tre mener norske lærere i dag ikke innehar de viktigste egenskapene som en lærer bør ha. Det viser en undersøkelse som NORSTAT har gjort for UNICEF Norge.

I undersøkelsen ble respondentene bedt om å rangere de viktigste egenskapene til en lærer. Faglig dyktighet ble rangert som viktigst. God formidlingsevne som nest viktigst og motiverende havnet på tredjeplass.

- Det er interessant å registrere at nordmenn setter tradisjonelle læreregenskaper på topp. De siste årene har det blitt mer og mer fokus på det sosiale læringsmiljøet fordi forskning viser at dette også er viktig for det faglige utbytte. Derfor er det noe overraskende at sosiale egenskaper ikke havner høyere, sier fagansvarlig for barn og unge i UNICEF Norge, Ellen Sandøe.

Tålmodig, fleksibel og konfliktløser er de egenskapene som ble rangert lavest.

Én av tre misfornøyd
I undersøkelsen blir respondentene spurt om de mener dagens lærere i Norge innehar egenskapene de setter høyest. Et flertall (42 prosent) svarer positivt, men hele én av tre svarer at dagens lærere innehar disse egenskapene i liten eller svært liten grad.

- Det betyr at svært mange ikke er fornøyd med den kompetansen som dagens lærere har. Samtidig ser vi i undersøkelsen at familier med mange barn er mer fornøyd med lærernes kompetanse enn de med få barn. Dette kan tyde på at jo mer kontakt en har med skolen, jo mer fornøyd er man, sier Sandøe.

Også personer med mer enn fire års høyere utdannelse er svært fornøyd med lærernes kompetanse.

« Lærer’n vår »

Søndag 11.august sparker UNICEF Norge i gang årets skolestartkampanje som har fått navnet « Lærer’n vår ». Lanseringen skjer under Arendalsuka kl 14 i FN-teltet sammen med kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Gjennom annonsering og en plakat som er sendt ut til alle skoler setter UNICEF fokus på hvor viktig læreren er.

- Vi ønsker å takke alle de gode lærerne som gjør en fantastisk jobb for våre barn.

Vi ser hvor avgjørende de er for elevenes trivsel og læring. Som vår toppleder Anthony Lake sa da han gjestet Norge i mai: En lærer uten et skolebygg er mye mer verdifullt enn et skolebygg uten lærere. Lærere er den viktigste ressursen for å gi våre barn kunnskap, sier Ellen Sandøe i UNICEF Norge.

Hele topp ti-listen over læreregenskaper.

1: Faglig dyktighet

2: God formidlingsevne

3: Motiverende

4: Rettferdig

5: Gode lederegenskaper

6: Omsorgsfull

7:  Kreativ

8: Tålmodig

9: Fleksibel

10: Konfliktløser

 

Les mer om hva vi tilbyr av materiell til deg som er lærer

helenes bilde

Helene har harbeidet som kommunikasjonsrådgiver i UNICEF Norge i 6 år

Gjennom jobben reiser hun en del i felt for å dokumentere UNICEFs arbeid. Helene arbeidet for UNICEF i Liberia, i forbindelse med Ebolaepidemien 2014/2015 og jobbet med krisekommunikasjon på regionkontoret til UNICEF i Vest- og Sentralafrika i 2016.

Når barn føder barn

Irak: Skolegang kan redde en hel generasjon syriske barn

- Bøker og blyanter er våre sterkeste våpen

Unicef