Takknemlig for å gå på skole

I landlige Balutsjistan i Pakistan – i et ufruktbart landskap der det er langt mellom husene – er skoler en sjeldenhet. Og selv når de finnes er foreldrene ofte motvillige til å la døtrene sine forlate hjemmet for å gå på skolen.

Samira benytter moderne undervisningsmetoder ved UNICEF-støttede Haji Azeen Kalmati læringssenter. 

Én jente var mer heldig enn de andre. Samira etter en lang og vanskelig reise klarte hun å bli lærer. Hennes eldre søstre fikk ikke anledning til å studere, men de kjempet hardt for at Samira skulle få drømmen oppfylt. Deres innsats ser ut til å ha gitt henne en uendelig forsyning av energi når hun utøver læreryrket ved læresenteret i hjembyen.

Konservative tradisjoner

Foreldre i konservative samfunn er ofte motvillige til å sende sine døtre lang vei for å gå på skole. Derfor har UNICEF og partnere utviklet slike læresentre. De ligger i hjertet av landsbyer, og tilbyr mer fleksibel læreplan enn en formell skole. Det betyr studentene kan fullføre skolen på kortere tid enn normalt, og fortsatt kunne engasjere seg i samfunnet og familie. Dette er en avgjørende faktor for å overtale foreldre om å la barna gå på skole.  «Jeg kan ikke komme på én grunn til at mine barn ikke skal gå på skolen», sier Shehnaz’ far Aziz.

Samira er lidenskapelig i utøvelsen av jobben, der hun bruker moderne og barnevennlige undervisningsteknikker som hun har lært som en del av UNICEFs program. I stedet for at barna skal pugge, bruker hun lek for at barna skal huske det de lærer fag som engelsk, urdu, matte og vitenskap. Hun lærer også barna om god hygiene og sanitære forhold.

Personlig engasjert

Samira er også opptatt av å følge opp hver enkelt elev og deres fremgang. En av disse er Shehnaz Aziz, som skriver engelsk på tavlen under Samiras våkne blikk.

Shehnaz har gått på skole ved senteret i mer enn to år. Hun var blant de tre første elevene som registrerte seg, og hun forbereder seg nå til eksamen som gir henne vitnemål for grunnskolen. «Jeg hadde aldri sett en skole før jeg kom hit», sier hun. «Nå er jeg den som lærer faren min å skrive navnet sitt!», tilføyer hun full av glede.

Faren hennes, Aziz, er elektriker og den eneste i landsbyen som har installert en elektrisk vannpumpe hjemme. Han sier at han gjorde det for at barna ikke skulle bruke for mye tid og energi på å hente vann fra brønnen i landsbyen. 

«Jeg er ikke utdannet selv, men jeg er glad for at jeg forstår verdien av utdanning», sier Aziz. «Jeg kommer ikke på én eneste grunn til at barna mine ikke skal gå på skolen», legger han til.

Shehnaz sier hun får færre oppgaver hjemme, sånn at hun kan gjøre leksene sine. Hun sier at å gå på skole er en daglig fest, fordi hun får tilbringe tid med vennene sine og lære noe nytt hver eneste dag.

Shehnaz og broren henter vann fra brønnen i nærheten av landsbyen. De trenger ikke lenger å hente vann tre til fire ganger om dagen nå – en enkelt tur er nok nå.

Takk til TV-aksjonen

Senteret er et av mange som er etablert eller utvidet takket være 40 millioner kroner som generøst ble samlet inn gjennom TV-aksjonen 2017, som var i regi av UNICEF. Aksjonen samlet totalt inn omtrent 244,5 millioner kroner, og pengene går til utdanning i Pakistan, Mali, Colombia, Syria og Sør-Sudan. Fokus er på elever som bor i områder med dårlig pedagogisk infrastruktur – enten det skyldes naturkatastrofer eller krig. HKH Kronprins Haakon var Kongefamiliens representant som TV-aksjonens høye beskytter, i tråd med Kongehusets tradisjon som går tilbake til 1974.

«Jeg håper mange andre barn får anledning til å gå på skole», sier Shehnaz.

Læringssentrene etableres eller utvides i samarbeid med myndighetene i Balochistan, en av Pakistans fire provinser.

Shehnaz er stolt av å kunne fortelle at hun er blant de tre beste i klassen med 13 elever.

Alternative læringsprogrammer – en vei til utdanning

«Jeg stiller meg selv spørsmål om hva jeg har lært på skolen i løpet av dagen, sånn at jeg husker det bedre. Jeg gjør dette hele tiden, selv når jeg henter vann», sier Shehnaz. «Vennene mine og broren min blir irritert fordi jeg bruker så mye tid på å studere, men jeg vil fortsette å lære mer og mer».

Alternative læringsprogrammer gir en mulighet til utdanning for barn som ikke får det på andre måter, for eksempel barn som bor i fattige landbrukssamfunn. Nøkkelen til suksess er involvering fra lokale samarbeidspartnere og medlemmer av fellesskapet, som bidrar til å bygge opp eierskap og bærekraft. Dette gjør det også lettere å overbevise foreldre til å sende sine døtre – og sønner – til sentrene.

Shehnaz deler et lykkelig øyeblikk med søstrene i hjemmet deres. Alle barna i nærmiljøet til Shehnaz går nå på skole.

Lang vei å gå

Mange barn i Pakistan har fortsatt ikke tilgang til skole. Nesten 23 millioner pakistanske barn i alderen 5 – 16 år – halvparten av barn i skolealder – går ikke på skole. De fleste er jenter. 70 % av barna i Balutsjistan går ikke på skole, og bare 20 % av disse er jenter. For Shehnaz er senteret en velkommen mulighet til å lære og til å bygge en bedre fremtid. Hun håper at flere barn også kan få samme muligheten som henne. «Jeg kan ikke forestille meg et liv der alle barn i hjembyen min ikke kan gå på skole», sier hun. «Jeg håper mange andre også får muligheten til å lære», avslutter hun.

Les om Koumbérés skolegang i Mali - takket være pengene fra TV-aksjonen 2017

Nytt liv for skolejenter i Sør-Sudan

Får lære - mot alle odds

Drømmen om skole ble virkelighet

Unicef