En uke i Malawi

I februar i år var vi i NHH Aid, studentene ved Norges Handelshøyskoles humanitære organisasjon, på én ukes felttur med UNICEF i Malawi. Målet med uka var å se og oppleve hva UNICEF Malawi og Schools for Africa gjør sammen, og hvilke utfordringer Malawi har i forhold til skolegang. Nå som vi er hjemme igjen sitter vi igjen med inntrykk og erfaringer for resten av livet fra alle stedene vi besøkte, og vi skulle gjerne skrevet om dem alle. Men dette skal handle om skole.

skolebarn i malawi

Etter et orienteringsmøte på UNICEF sine kontorer i Lilongwe ble vi fordelt på tre feltbiler, og startet ferden sørover. De neste dagene besøkte vi en barneskole og en lærerskole i området Machinga, en førskole og en barneskole i området Nsanje, og en ungdomsskole og et helsesenter i området Chikwawa. I tillegg fikk vi delta på aktivitetene ved Thyolo Multi-Purpose Youth Center. Hver plass vi besøkte ga inntrykk og erfaringer vi vil sitte igjen med resten livet og vi skulle gjerne skrevet om alle, men måtte velge oss ut ett område. 


lærere i malawi
 
I 2015 ble store deler av Malawi rammet kraftig av flom. Til tross for at flere skoler var flombeskyttet, måtte mange av skolene legges ned eller flyttes på grunn av sikkerhet og skade på bygningene. Etter flomkatastrofen konstruerte UNICEF flere midlertidige skoler for å sikre at barnas skolegang ikke skulle hindres av flomødeleggelser. Barneskolen vi besøkte i Nsanje, Community Based Childcare Center (CBCC), var en av disse. Vi besøkte først den opprinnelige skolen, der skolebygningene var forlatte og gjengrodde. Deretter dro vi til den nye plasseringen, som er trygg med tanke på fare for en ny flom.

Den nye skolen besto av UNICEF-telt for de 1300 elevene ved skolen, og administrasjonen hadde kontor under et tre like ved. Flommen førte ikke bare til store ødeleggelser på skolebygg, men også på husene til lokalbefolkningen. Dette medførte at flere familier måtte flytte. I valget av et nytt sted å bo valgte mange barnefamilier å flytte til områder rundt den nye skolen, både på grunn av sikkerheten og fordi det da ville være lettere for barna å komme seg på skolen. På grunn av dette har CBCC har opplevd noe veldig positivt, nemlig en betydelig økning i antall elever siden 2015!

barn får skolegang i Malawi

På den samme skolen fikk vi vite at det å bygge en ny skolebygning vil koste omtrent det vi i NHH Aid samler inn på et år. Dette var veldig motiverende for oss som sitter i styret i NHH Aid, og har ti måneder igjen der. Hvis vi klarer å gjennomføre prosjekter og arrangementer på en stadig bedre måte, kan det bygges mer skole for barna i Malawi. Alle opplevelsene fra denne turen ga oss en enda større motivasjon for videre arbeid. Man får et helt annet innblikk av situasjonen ved å faktisk være der som hjelpen trengs og pengene blir brukt. Alt fra møtet med de minste barna i barnehagene, til eldre studentene med inspirerende karriereambisjoner ga inntrykk for livet, og viser at arbeidet i NHH Aid er verdt å fortsette med!

Malawi er et fantastisk land med nydelige natur og utrolig imøtekommende mennesker. Under skolebesøkene opplevde vi utrolig mye glede gjennom sang, dans, lek og læring. Det å se at det finnes «klassens klovn» også i 6. klasse på CBCC minte oss om vår egen skolegang og klassens klovn. Barn er barn, og på mange måter veldig like – uansett hvor de bor.

Prosjektet ”Schools for Africa” handler ikke bare å om å bygge skolebygninger i Malawi, men også om å bygge skolesystemer som er både barnevennlige og bærekrafitge. Det var både inspirerende og motiverende å se hvordan arbeidet UNICEF gjør utgjør en forskjell.

Det finnes fortsatt mange utfordringer, men det føltes veldig godt å dra fra Malawi og vite at flere bistandsorganisasjoner fortsatt har fokus her, og bidrar til å bedre levekårene og utdanningsmulighetene i landet. Tusen takk til UNICEF for en fantastisk og øyeåpnende opplevelse, og tusen takk til PwC for muligheten til å kunne dra til Malawi. Vi komemr aldri til å glemme turen.

Benjamin, Vårin, Karim og Håkon fra NHH Aid.

Fakta om Malawi
Innbyggertall16,4 mill
HovedstadLilongwe
BNI per innbygger320 USD
Forventet levealder55 år
Barnedødelighet68 / 1000
Alfabetisme61 %
Barn i grunnskole97 %

Kilde:
UNICEF State of the World’s Children 2015

Gro har vært kommunikasjonsrådgiver i UNICEF Norge siden mars 2016. Før det har hun vært både kultur- og nyhets-journalist i Dagbladet i mange år, og har jobbet i Nordlands Framtid i Bodø og Nordlys i Tromsø. Gro er utdannet journalist fra Darlington i England og Norsk Journalisthøgskole, og har også studert engelsk og sosialantropologi ved Universitetet i Tromsø.

Les flere blogginnlegg

More must be done

En by i ørkenen

Jentene fra Niger

The people of Haiti need us

Unicef