Procter & Gamble

  • Procter and Gamble logo

Helt siden 2006, med kampanjen «1 pack = 1 Vaccine», har Procter & Gamble støttet UNICEF gjennom bleie – merket Pampers. Pengene som blir samlet inn går til programmet «Maternal and Neonatal Tetanus Elimination Program», som er en global kampanje for beskyttelse av livene til mødre og barn i utviklingsland.

I utviklingsland, hvor kvinner ofte foretar fødselen hjemme i varierte sanitære forhold, risikerer både mor og barn å bli smittet og få tetanus (stivkrampe). For spedbarn fører denne sykdommen til en hyppig spredning av bakterier og fører nesten alltid til smertefull død. Men, tetanus kan forhindres ved stivkrampesprøyte.  

I dag har Pampers donert 300 millioner stivkrampevaksiner, som beskytter 100 millioner kvinner og deres barn rundt om i verden.

«Selv om tetanus lett kan forhindres er den tragiske sannheten likevel at et nyfødt barn dør av denne sykdommen hvert 9 minutt» sier UNICEFs Senior Immuniserings Spesialist Dr. Rownak Khan. «I dag er det fortsatt 130 millioner kvinner og deres fremtidige nyfødte som trenger å bli beskyttet så fort som mulig. Disse kvinnene er ekstremt sårbare og lever uten tilgang på et helsevesen, noen kvinner må gå i dagevis for å få tilgang på den mest primitive helsetjenesten. Derfor haster det å få hjelp, slik at vi kan nå de 130 millioner kvinner og deres nyfødte som fortsatt er sårbare for denne unødvendige fatale sykdommen».

Unicef